2. Poradnik pisania Karty Postaci

Spis Ludności jest działem, w którym przechowujemy wszelkie Karty Postaci – zarówno tych zaakceptowanych oraz odrzuconych, jak i tych, które dopiero czekają w kolejce do sprawdzenia przez Administratora Jorden. Odnajdziesz tutaj wzór karty postaci, poradnik jej pisania, przykładową postać oraz wskazówki dotyczące prawidłowego nazewnictwa.

Awatar użytkownika
Jormungand
Jormungand
Posty: 28
Rejestracja: 19 lipca 2017, 19:08
Profeta: Brak

2. Poradnik pisania Karty Postaci

Post autor: Jormungand » 20 lipca 2017, 09:46

Wstęp

  Zanim w ogóle zabierzesz się za tworzenie bohatera, którym będziesz grał na naszym forum, przemyśl kim miałby ów być w świecie Jorden. Na forum oferujemy naprawdę sporą dowolność jeśli chodzi o to, kim może być Wyznawca. Chcesz być myśliwym, uczonym, przywódcą lokalnej bandy rzezimieszków, czy tym, który bandyctwo zwalcza? A może chciałbyś zostać uzurpatorem roszczącym sobie prawa do jarlowskiego tronu któregoś z trzech wielkich miast? Zastanów się, czy chcesz zacząć od razu na wysokim szczeblu drabiny społecznej, czy może wolisz powoli piąć się w górę wykazując się odwagą, honorem, lub budując sobie drogę na szczyt po trupach? Zaplanuj postać tak, by grało ci się nią przyjemnie! Dobrym pomysłem może być rozpisanie w punktach poszczególnych części Karty Postaci, nim zabierzesz się za redagowanie tekstu. Pamiętaj, że im bardziej przyłożysz się do KP, tym fajniej będzie Ci się grało! Przed chwyceniem za pióro zapoznaj się także z Genezą, czyli zbiorem siedmiu wątków, które przybliżą Ci uniwersum Jorden. Jeśli już je przeczytałeś i masz dobry, podwójnie przemyślany pomysł, możesz zabierać się za pisanie!
  
Jaźń

  Jest to najkrótsza i najprzyjemniejsza w wypełnianiu część Karty Postaci. Jedyne o czym musisz pamiętać to realia forum — jako postać znajdująca się na mroźnych wyspach północy nie masz najmniejszych szans na to, że Twój ojciec nazwie Cię Lorwethem, czy Legolasem. Tutaj znajdują się listy imion męskich i żeńskich przygotowanych specjalnie dla leniwych. Podobnie prosimy o zachowanie rozwagi przy wyborze pseudonimu — powinien być związany z historią Waszego Wyznawcy. Jeśli ktoś nabył sobie miano Mocnego, to nie przecież dlatego, że jest chuderlakiem, którym przeciętny woj jest w stanie rzucić o drzewo, prawda?
  Jeśli chodzi o wiek ciała to sprawa jest banalnie prosta — w Jorden nikt nie trzyma nad łóżkiem kalendarzyka, a czas mierzy się częściej cyklami księżyca, czy porami roku niż ściśle określoną liczbą dni. Nie zwraca się uwagi na to, ile naprawdę wiosen i zim bohater ma na karku, a bardziej na jak starego wygląda. Wasz wiek będzie miał bezpośredni wpływ na atrybuty. Postaci w średnim wieku mają darmowy punkt do rozdania na dowolny atrybut, a starzy prócz tego bonusu dostają także w prezencie dodatkowy punkcik w "Wiedzy". Więcej o atrybutach możecie(i powinniście!) przeczytać w temacie "Mechanika". Ważny dla Waszej postaci jest także Ród, z którego się wywodzi. Wpływa to bezpośrednio na to jak będą traktować ją inni. Żaden Pilgrem nie może spodziewać się przyjęcia z otwartymi ramionami wśród Hassaidów i vice versa. Rodów jest sześć, a prócz tego możecie stworzyć samotnika — postać wywodzącą się z wędrowniczej rodziny, czy może z osady, która nie identyfikuje się z żadną z sześciu społeczności. Pola "Profesja" nie trzeba specjalnie rozjaśniać, wpisujecie tam to, czym się zajmuje Wasz Wyznawca.
  
Prezencja

  Teraz, gdy powyższe punkty masz już wypełnione, nastała pora na część Karty Postaci, która powszechnie uważana jest za najgorszą w pisaniu. Standardowo składa się na nią wygląd postaci, charakter i historia. My, dbając o nasze owieczki, dorzuciliśmy jeszcze specjalne miejsce na oczekiwania, które stawiacie przed Waszym Profetą. Wypełnienie tego punktu jest o tyle ważne, o ile bez niego nie będziemy wiedzieli jak Was najlepiej zgnębić rozpieścić i będziemy zdani na nasze własne rozeznanie. Miejcie na uwadze to, że marzenia i cele Waszej postaci mogą nie spełnić się po pierwszej przygodzie!
  Jeśli chodzi o aparycję postaci, to dobrym nawykiem jest zaczynać go od wyszukania odpowiedniego avatara. Jest tak dlatego, że avatar powinien odwzorowywać to, co naskrobiemy na temat wyglądu bohatera. Dla tych, którzy mają problem ze znalezieniem dobrego obrazka być może przygotujemy w przyszłości galerię. Kiedy już wybrałeś odpowiedni obrazek, drogi Graczu, możesz kłaść palce na klawiaturę i zacząć pisać. Na dobry początek zacznij od budowy ciała postaci, napisz o jej wzroście i umięśnieniu. Może wychodzona lub wygrubaszona? Opisz tu całą jej sylwetkę! Potem możesz przejść do głowy – jest duża? Z wysokim czołem? Ma szlachetne rysy twarzy, czy może kwadratową szczękę wojaka? Długie, lśniące, brązowe włosy, czy jednak światło odbija się od jego glacy oślepiając przeciwników? Czy jego uszy mocno odstają, czy może chowają się pod włosami? Posiada jakąś brodę? A co z bliznami i znamionami? Czy jego ciało szpeci okropna szrama, która jest pozostałością po bitwie z wrogim rodem? A może urodził się z mnóstwem piegów na całej lewej ręce? Nie zapominaj o tym, że klimat w Jorden jest okrutny i nie tworzymy tu idealnej Mary Sue.
  Kiedy opisałeś już znaki szczególne, możesz śmiało przejść do ubioru. Ubrania bowiem nie opisujesz jako osobnego przedmiotu w ekwipunku, a właśnie tutaj. Co zwykł nosić na sobie Twój Wyznawca? Czy jest to skórznia chroniąca go przed ciosami, czy może zwykła, lniana koszula wraz z kurtą myśliwską? Czy broń, którą nosi ze sobą trzyma na plecach, czy może u pasa? Stać go na drogie, podszywane ubrania? Kiedy skończysz już zajmować się odzieżą, zostało ci opisanie tylko jednej rzeczy w prezencji postaci — jej zachowań, tego jak widzą ją inni ludzie. Bije od niego sympatia, czy może z oczu zieje nienawiść? Poświęć nieco myśli temu zagadnieniu, bowiem będzie to dobry wstęp do następnego punktu w KP!
  
Natura

  Gdy już wygląd bohatera jest gotowy, przyszła pora na charakter. Jest to wręcz najważniejsza część Karty Postaci, ważniejsza od czegokolwiek innego, co w niej zamieścisz, dlatego prosimy, byś do niej przyłożył się najbardziej. Dlaczego to właśnie natura postaci odgrywa najważniejszą rolę? Ponieważ będziesz ją odgrywał właśnie wedle charakteru! Jeśli nie postarasz się w tym punkcie, rozgrywka może bardzo szybko Ci się znudzić. Poniżej znajdują się pytania na które powinieneś sobie odpowiedzieć nim zabierzesz się za ten opis.
  • Jak wyglądało dzieciństwo postaci? Czy jego rodzice brali czynny udział w jego wychowaniu? Jeśli nie, to kto? Jak był wychowywany?
  • Jak wyglądały relacje bohatera z bliskimi i rówieśnikami? Był lubiany, czy może miejscowa banda niegrzecznych dzieciaków się nad nim znęcała?
  • Czy w czasie dorastania Wyznawca doznał jakiegoś wypadku, czy zdarzyło się wtedy coś drastycznego? A może uczył się swego fachu w spokoju?
  • Czy postać miała/ma idola? Kogoś, kogo chce naśladować? Jest to istniejący człowiek, czy może któryś z wybrańców? Może chce stać się ideałem na miarę Eldgrima?
  • W co wierzy Wyznawca? Jest ateistą, członkiem kultu, czy może sławi jednego z Wybrańców?
  • Jaki jest światopogląd postaci? Co jest w stanie zrobić, by bronić swoich poglądów?
  • Jak postać traktuje obcych, a jak znajomych? Jest łatwowierna, czy może stroni od tych, których nie zna?
  • Czy Ród, z którego wywodzi się postać jest w stanie wojny? Jaki jest stosunek postaci do przeciwników? Nienawidzi ich z całego serca, czy może pragnie pokoju?
  • Jak się ma sumienie postaci? Czy gryzie go za każdym położonym trupem, a może wręcz nakazuje mu odbieranie dóbr tym, którzy mają ich za dużo?
  • Czy bohater ma problemy natury psychicznej? Czy ma lęki, natręctwa? A może po prostu jest przesądna? Czy ma jakieś nietypowe nawyki?
  • Jakie cele stawia przed sobą Wyznawca, co chce osiągnąć? W jaki sposób chce do tego dążyć? Czy jest na dobrej drodze?
  • Czy Wyznawca chciałby kiedyś osiąść i zaznać spokoju, czy ciągnie go niesamowicie do awanturniczego życia poszukiwacza przygód?
  • Jaki jest stosunek postaci do śmierci? Czy boi się umierać, czy uważa za śmierć w boju za honor?
  Kiedy odpowiedziałeś sobie na to wszystko możesz śmiało zabierać się za pisanie! Pamiętaj, że nawet największy gieroj ma swoje słabe strony. Postaci idealne są na ogół nieciekawe nie tylko dla gracza, ale i dla Profety. Rozpisz się! Każda informacja tutaj może zostać wykorzystana zarówno przeciw Tobie jak i na Twoją korzyść. Miej na uwadze, że powinieneś zamieścić opis charakteru, nie listę cech albo historię. Od tego jest następny punkt!
  
Losy

  Skończyłeś już pisać najtrudniejszą część KP? Świetnie, bo teraz przyszła pora na najdłuższą! Przy pisaniu historii warto pamiętać o tym, żeby unikać lania wody i zamieszczać przede wszystkim te informacje, które są ważne dla samej postaci. Nie musisz spisywać biografii swoich krewnych, a wystarczy jedynie, że wspomnisz kim byli, chyba że mieli bardzo bezpośredni wpływ na to, jak toczyły się losy bohatera. Pisz chronologicznie, zacznij od dzieciństwa, opisz w jakich warunkach przyszło mu dorastać, kto go uczył fachu i jakim był uczniem. Powinieneś mieć to choć trochę przemyślane skoro było Ci to przydatne przy pisaniu poprzedniej części KP. Napisz jak wyglądało jej wejście w dorosły świat, wspomnij o relacjach z innymi osobami. Jeśli postać posiada niespotykany ekwipunek zaznacz w jakich okolicznościach go nabyła. Pisz o wszystkim, co może wydać się ciekawe dla Profety, cały czas mając na uwadze, by nie przyłapać się na wodolejstwie.
  
Wyposażenie

  Teraz już prawie skończyłeś z częścią opisową! Pozostało Ci zapisać wyposażenie bohatera. Pamiętaj o tym, by opisać jak najdokładniej każdy przedmiot, który ze sobą nosisz. Obrazki mogą być co najwyżej dodatkami ułatwiającymi wyobrażenie sobie jak wygląda rzecz, nie zwalniają one jednak ani trochę z jej opisania. Dobrym nawykiem jest zapisywanie rozmiarów i masy każdego oręża, pancerza i zauważalnie dużego lub ciężkiego przedmiotu. Kiedy tylko zapiszesz swój rynsztunek i oczekiwania postawione wobec swojego przyszłego prowadzącego możesz śmiało przechodzić do części mechanicznej! Oczywiście nim to zrobisz musisz być zapoznany z tym tematem.
  
Część Mechaniczna

  Mechanika na Jorden jest prosta i powinieneś bez trudu ją zrozumieć po zapoznaniu się z odpowiednim wątkiem. Jeśli Twoja postać jest młoda, każdy z Twoich sub-atrybutów ma wartość "1". Jeśli jest w wieku średnim, jedną z nich możesz podnieść do poziomu "2", a jeśli jesteś stary, to nadprogramowo "ulepszasz" jeszcze sub-atrybut "wiedza". Będąc starym nie możesz tylko zużyć swojego punktu na Wiedzę, by zawyżyć ją do "trójki". Nic trudnego, prawda? Gdy uporasz się z tą formalnością, przychodzi pora na spisanie talentów — Wad i zdolności postaci. Przykłady możesz znaleźć na końcu tematu o mechanice, ale nie ograniczaj się tylko do nich! Pamiętaj, by zaopatrzyć je w opisy i odpowiednie w Twoim mniemaniu koszta.
  Na samym końcu pozostaje Ci tylko uzupełnienie umiejętności. Masz do rozdania osiem punktów, które rozdajesz na dowolne umiejętności w zupełnie dowolnej kombinacji, cały czas nie zapominając o opisywaniu ich i o tym, że maksymalną wartością na start, którą możecie posiadać jest trójka (3). Kiedy to skończysz, pozostaje Ci wysłać kartę w tym dziale i dać znać na shoutboxie, że KP jest gotowe do sprawdzenia! Pamiętaj, że sprawdzający raczej będzie przykładał się do swej pracy i nie zrażaj się ewentualną ilością poprawek do wprowadzenia! Kiedy bowiem już się z nimi uporasz, Twoja przygoda na Jorden wreszcie się rozpocznie!

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość